Ders 1: Trend Nedir? Trende İlk Bakış...


Trend kelimesini aslında günlük hayattan biliriz.Belki de çoğumuz ilk kez televizyonlardan bu kavramı duyduk."Bu senenin trend rengi kırmızı" gibisinden.Yukarıdaki resme baktığımızda trend kavramı birçok alanda kullanılıyor: teknoloji,iş,sağlık,ekonomi,çevre,fikir vb.

Trend özünde bir yöne eğilim anlamı taşıyor.Örneğin cep telefonlarında trend megapikseli yüksek olanlar.Çünkü insanlar telefonlarıyla daha yüksek çözünürlükte fotoğraf çektirmek istiyorlar.

Sorulması gereken soru ise trend nasıl oluşur? Trend belli bir ihtimal dahilindeki bir olguya çok sayıda insanın inanmasıyla oluşan bir durumdur.Yine cep telefonu örneğini verirsek başlangıçta az sayıda megapikseli yüksek telefonu kullanan vardır.Daha sonra kulaktan kulağa ya da insanların diğer insanlara tavsiyeleriyle bu tür telefonları kullanan sayısı artış gösterir. Belli bir insanın bu telefonu kullanmasıyla artık bu tür telefon kullanımı trend olmuştur.Trendi en basit haliyle bu şekilde örneklendirebiliriz.

Peki finansal piyasalarda trend nedir?Malumunuz insanlar tasarruflarını değerlendirmek için paralarını bir çok yatırım enstrümanlarını kullanırlar.Bir örnek vermek gerekirse ülkemizde en çok yatırımı yapılan enstrümanlardan biri de döviz almaktır.Bazı dönemlerde tasarruf sahipleri daha fazla döviz alıyor ve döviz fiyatları yükselebiliyor.İşte tasarruf sahiplerinin çoğunluğunun inandığı bir husus döviz fiyatlarının artacağına olan inançtır.Bu da döviz fiyatlarında bir yükseliş trendine sebep olmaktadır.

Trend kavramını bir hisse üzerinde açıklayalım.Son günlerden örnek verelim petrol fiyatlarının düşmesi ve hükümetin havacılık sektöründe attığı adımlar havayolu şirketlerinin gelecekte daha iyi durumda olacağını birçok yatırımcıya düşündürmüş.Başlangıçta çok az sayıda kişinin inandığı bu duruma zamanla daha çok yatırımcının inanmasıyla Thy gibi şirketlerin hisselerinde bir yükseliş trendi olmuştur.

Kısacası trend denilen olgu tamamen bir olguya inanan insanların sayısının artmasıyla oluşmaktadır.Zor olan ise trend varlığını önceden kestirebilmek ve mümkün olduğunca trend olan olguya herkesten önce erişmek.



1 yorum: